Den siste tiden har jeg gjennomført mye god trening og ganske mange konkurranser :-) Elska da!
Fjord Norway Halvmaraton med innlagt NM gikk mye bedre enn forventet. Jeg løp inntil en 10.plass i NM med tiden 1:17:45! Godt fornøyd med tiden i en svært kupert løype. Det var kjempestemning fra start til mål, der lokalbefolkningen heiet oss frem. Fra ca 3 km og til mål gikk det overraskende lett der jeg hadde følge av Emil Hosøy og Kjell Rå. Min gode venn Håvard Austevoll hentet jeg inn ved 17 km`s merket... jeg ropte til han og sa: "heng deg på din slamp"... :-) og det gjorde han :-) Da det var 1,5 km igjen til mål fikk undertegnede og Håvard en god luke til resten. Vi holdt bra følge siste 500 m, men Håvard er en lei nøtt og knekke i spurten. :-) Håvard ble forresten Juniormester i halvmaraton 2013! Gratulerer kompis! :-)

Dagen etter løp jeg også Knarvikmila, som resulterte i å bli Fjordkonge! :-D Herlig! 10 kilometeren gikk unna på lave 36 min i en beinhard løype, svært kupert og svingete! :-)
Statoil-løpet 2013 var også en fin opptur for min del. Jeg løp inn til en finfin 2.plass bak evigunge Alemayehue! Statoil-løpet er i det korteste laget med sine 4,2 km... Tiden min ble sterke: 13:54... like bak Alemayehue! Det er bare å ta av seg hatten for Alemayehue, gratulerer kompis! :-) Bildet under er fra Statoil-løpet :-)
Oslo maraton:
Jeg var ladet og godt forberedt! :-) Målet var ny pers og helst under 2.40! Jeg startet rolig og behersket. Holdt en fin snittfart på 3.45 pr km. Det gikk som en drøm frem til 17 km. Jeg var uheldig på treningen onsdagen i forveien der jeg kakket foten i en stein på fjellet. Jeg kjente til slaget i høyrefoten under de 2 første km, men det gav seg heldigvis ganske så raskt. Problemet var at jeg har tydelig overanstrengt venstrefoten pga kakket jeg pådro meg under treningen i fjellheimen. Derfor ble det tøffe tak fra 17 km og til målgang 42,2 km! Jeg fikk en herlig blodvannblemme under venstrefoten langt inn i foten, det vil si bak "tykkhuden" min. Jeg får lett "tykk" hud på forfot. For å beskrive følelsen... så føler det som om noen stikker meg med en kniv under foten hver eneste gang jeg tråkket foten i bakken. Men men, jeg kom meg til mål, klarte ikke målet mitt på under 2:40, heller ikke ny pers, men jeg løp om ikke noe annet inn til årsbeste på tiden: 2:46:49! 1 min og 16 sek. bak PB! (Jeg passerte halvveis på 1:20:45). Det deilige er at jeg vet jeg har mye mer og gå på... dette sier jeg pga følelsen jeg hadde rett etter målgang... jeg fantes ikke sliten, i tillegg var kropp og bein helt fine unntatt blodvannblemmen under venstrefoten :-)
Uansett så vil jeg takke arrangøren for et fantastisk arrangement, men en herlig god stemning fra start til mål! Det var blide mennesker overalt, som ropte ut navnet mitt og heiet... jeg må innrømme at jeg ikke kjenner alle som skriker navnet mitt ut for full røst... "Kom igjen Taranger", "kjør over pakket Bjørn Tore"... hehehehe... herlig! :-)
Hvis jeg skal kick`e på noe, så må det være løypen! Maken til svingete løype har jeg aldri løpt før, i tillegg så var løypen langt fra flat... Oslo maraton er en tøff maratonløype! Arrangøren kan med fordel lage løypen lettere og mindre svingete!!! :-D
Jeg løp sammen med Håvard Austevoll store deler av Oslo maraton, men Håvard måtte slippe etter 34 km. Han var ikke 100 % frisk, burde egentlig ikke løpt i det hele tatt. Godt forkjøla, tung i brystet, i tillegg hadde han hatt feber noen dager før løpet! Men men, han gjennomførte og kom i mål på 2:54! :-)

Dagen etter Oslo maraton brukte jeg Fanamilen som restitusjonsløp, der jeg valgte å løpe kortvarianten av Fanamilen, 5 km! Jeg løp rolig og kontrollert inn på tiden: 18:48. Underveis i løpet skjønte jeg etter hvert at jeg tydelig var "hare" for 4-5 løpere... veldig artig å kunne motivere andre til å "henge" på... :-) Jeg ropte ut: "heng på, så skal jeg dra dere inn til en tid under 20 min" :-)

Torsdagen etter løp jeg også Hordnesskogen rundt høst! Her fikk jeg god og sterk motstand av flere løpere. Jeg løp inntil en finfin 3.plass bak Jonas Gjesdal (1.plass) og Alemayehue (2.plass). Det 4,3 km  "lange"-løpet gikk unna på 14:14 for min del. Løypen går på grus og er meget kupert! :-) Kjempe god stemning :-) Det var ikke så lett å holde følge med unge lovende Gjesdal og heller ikke evigunge Alemayehue! Gratulerer til dere begge! :-)
Stoltzen:
Så var det Stoltzekleiven opp 2013 som stod for dør. Kanskje verdens hardeste motbakkeløp!??!! :-) Stoltzen er beinhard for absolutt alle, uansett hvilken form man innehar. I år levrete Thorbjørn Ludvigsen noe av det råeste jeg har sett på lenge... Han slettet løyperekorden til Jon Tvedt med hele 7 sekunder! Rått! Den nye løyperekorden lyder på 8:06! :-) Gratulerer kompis!!! Dette var absolutt velfortjent... Du er og blir en maskin! :-) Jeg løp opp stoltzen igjen på under 11 min... 10:49! Dette gir meg også plass i seedet gruppe i 2014! Jeg var ikke 100% fornøyd... 6 sekunder bak persen på 10:43! Men men, bare å trøkke på enda hardere neste år :-D
Det var som sagt magisk da Thorbjørn nærmet seg toppen med 100 meter igjen til mål... alle skreik for full hals... "gi alt nå... helt inn... du er ikke på hvilehjemmet enda mann..." :-) Helt fantastisk! Og i det Thorbjørn går i mål og faller rett i bakken, roper en kar ut: "Hold kjeften..." ... det blir helt stille... 2 lange sekunder går, det er så stille at man kan slippe en nål i bakken og alle ville hørt landingen :-)... så bryter speakeren ut: 8.06... 8.06... ny løyperekord... tårene spruter ut på undertegnede... alle hyller og griner og applaudere av glede... Fantastisk!!! :-) Tusen takk for en fantastisk opplevelse Thorbjørn!!! :-D
Bildene under sier alt!!! :-) Foto: Jørgen Pettersen og Jan Ringheim, Kondis.
Thorbjørn Ludvigsen knuste all motstand og seiret i superduellen: Thorbjørn - Sindre - Henrik :-) Gratulerer kompis! You rock!!! :-D

Fanaløpet 2013:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... :-) Endelig ble det ny PB på halvmaraton: 1:16:26! :-D Godt fornøyd med gjennomføringen... men vet selv at jeg har mer inne!!! :-) Jeg fikk i hvert fall bekreftet at formen virkelig er i anmarsj! :-)
Det var perfekte løpsforhold i helgen. Undertegnede og Håvard Austevoll hadde skumle planer om å gå hardt ut og øke... og det gjorde vi! :-) Vi pushet hverandre hele veien fra start til mål! Men i siste bakken opp til Fana stadion fikk Austevoll en liten luke som jeg ikke klarte og tette... I tillegg er Mr. Austevoll kjent for sine sterke spurtegenskaper :-) Det er få jeg kjenner som klarer å tukte Håvard i en spurtduell! Det er bare å ta hatten av for gromgutten Håvard! You rock! Gratulerer med seieren kompis! :-D Håvard fikk forresten tiden: 1:16:20! :-)  
12 åringen Andre Seliussen må også nevnes... Han løp 10 km som var lagt inn under Årets Fanaløp på sterke 37:47... 12 år gammel :-D Rått!!! Jeg tar av meg buffen Seliussen junior :-). 
Ull fra Janus, treningstøy fra Craft, sko fra Mizuno og Drevelin, Meråker honning - enregi honning er kommet i hus!!! :-D Vinteren kan bare komme!!! :-) Tusen takk!!!

BT
12/26/2013 09:09:44 pm

Hei.

Har du lyst til å ha med løpsrelatert innhold fra din blogg på runners.no? Hvis ja, les her: http://bit.ly/runnersno.

Kort oppsummert:
Opprett en etikett (categori / feed / label) med navn "runnersno", legg til etiketten på dette innlegget, og meld inn din blogg på runners.no. Alle kommende innlegg, som du merker med "runnersno", vil da automatisk også publiseres på runners.no.

Mvh. Frode.

Reply



Leave a Reply.